Coaching van medewerkers loont!
Coaching van werknemers heeft een aanwijsbare positieve invloed op werknemers. Dat is de conclusie van een studie van wetenschappers aan de Universiteit Amsterdam. De Nederlandse onderzoekers kwamen daarbij tot de vaststelling dat coaching vooral tot een verbetering van prestaties en vaardigheden kan leiden, een positieve invloed heeft op het bereiken van doelen en ook een impact kan hebben op attitudes. Daarnaast kan er volgens de studie ook gewag worden gemaakt van een matige invloed op welzijn en veerkracht. De wetenschappers geven echter toe dat niet altijd kan worden bepaald waarom de coaching positieve resultaten oplevert, maar daarover moet volgens hen verdere research uitsluitsel kunnen brengen.
“Coaching heeft de voorbije decennia als vakgebied een enorme groei gekend,” benadrukken de onderzoekers Tim Theeboom, Bianca Beersma en Annelies van Viane, medewerkers aan het departement organisatiepsychologie aan de Universiteit Amsterdam. “De wereldwijde coaching-industrie realiseert inmiddels een jaaromzet van 2 miljard dollar en het aantal opleidingsinstituten blijft aangroeien. Alleen al in Nederland zijn veertigduizend coaches actief. Een gemiddelde coach kost ongeveer 500 dollar per uur. Toch bleven twijfels over het nut van het inschakelen van coaches. Uit een aantal casestudies kon wel een positieve impact worden afgeleid, maar het blijkt moeilijk te achterhalen waarom coaching efficiënt is.”
De onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat mogelijk een aantal factoren kunnen worden aangewezen die het succes van een coaching-project kunnen beïnvloeden. “Onder meer blijkt dat sommige werknemers gemakkelijker vatbaar zijn voor coaching dan andere collega’s,” voeren de Nederlandse wetenschappers aan. Vastgesteld kon worden dat een goede coaching, net zoals een succesvolle therapie, in belangrijke mate kan worden gelinkt aan de connectie die tussen de werknemer en zijn coach kunnen worden gerealiseerd. Inlevingsvermogen, aanmoediging en luistervaardigheden kunnen voor een coach efficiënter instrumenten zijn dan de keuze van een specifieke methodologie.
“Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat andere vakgebieden van de psychologie, zoals mentoring of psychotherapie, hebben uitgewezen dat het geloof in het nut van de therapeutische interventie op zich tot een positieve uitkomst kan leiden,” zeggen de wetenschappers nog. Bij de selectie van een coach zou men zich dus moeten afvragen of de betrokkene over de capaciteiten lijkt te beschikken om een grotere efficiëntie bij werknemers te genereren.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!