Interpres is gespecialiseerd in interim recruitment oplossingen. Met onze kennis van de arbeidsmarkt kunnen wij u het werving & selectie-proces, geheel of gedeeltelijk uit handen nemen. Naast het opstellen van vacatureteksten, het voeren van selectiegesprekken en inzet van ondersteunende instrumenten als assessements, is effectieve arbeidsmarktcommunicatie en employer branding essentieel.
Arbeidsmarktcommunicatie
Wat doet u om geschikte medewerkers aan te trekken? Wat is het imago van uw organisatie op de arbeidsmarkt? Wat is uw employer brand? Arbeidsmarktcommunicatie is het structureel communiceren naar interne en externe doelgroepen in de arbeidsmarkt met als doel het werven van nieuwe medewerkers, het positief beïnvloeden van het werkgeversmerk en/of contact onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers.
Eigen medewerkers spelen een belangrijke rol als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie en het werkgeversmerk. Zij vormen een groot deel van de identiteit van een organisatie. Ze zijn ambassadeurs naar buiten toe. Referral recruitment, oftewel medewerkers-werven-medewerkers, of via-via-werving, blijkt bijzonder succesvol. Steeds meer nieuwe medewerkers komen binnen via referral recruitment. Het heeft dan ook belangrijke voordelen. Je eigen medewerkers maken een voorselectie en dragen alleen mensen aan die ze echt vinden passen. Medewerkers die via medewerkers zijn binnengekomen blijven langer bij de organisatie en last but not least, de wervingskosten zijn een stuk lager dan via andere methoden. Ook oud medewerkers spelen een belangrijke rol. Ze kunnen klant worden, terugkeren als medewerkers of anderen vertellen hoe leuk het is om bij de oud-werkgever te werken. Het contact onderhouden met oud-medewerkers behoort daarom ook tot arbeidsmarktcommunicatie (alumni of boomerang recruitment genoemd).
Voor succesvol recruitment is een structurele aanpak van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding belangrijk. Een geïntegreerde aanpak waarbij alle communicatielijnen gericht zijn op het vinden, verleiden en verbinden van (nieuwe) medewerkers. Dus aandacht voor de recruitmentsite en actief zijn met social media kanalen als Twitter, LinkedIn en Facebook, is op zichzelf nog niet voldoende. Binnen een effectieve recruitmentstrategie zijn deze kanalen continue op elkaar afgestemd.